Maske çıktı kozmetik bütçesi katlandı

Maske çıkınca kozmetiğe ayrılan bütçe katlandı. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) bilgilerinden yapılan derlemeye nazaran, kozmetik eserleri kullanımı, Covid-19 devrindeki sokağa çıkma kısıtlaması, maske kullanımı üzere toplumsal uzaklık kurallarının tesiriyle hayli azalmıştı. Salgının yayılmasına karşı önlemlerin en sıkı olduğu 2020 yılında parfüm, far, ruj ve yüz makyaj gereçleri üzere eserlerin ortalarında bulunduğu kozmetiklerin ithalatı 2019 yılına nazaran yüzde 43 azalarak son 4 yılın taban düzeyi olan 193 milyon dolara gerilemişti. Alınan tedbirlerin gevşetilmesinin tesiriyle artış eğilimine giren ithalat sayıları 2021’de 270 milyon dolara çıktı. Pandeminin sona ermesi ve maske kullanımının neredeyse bitmesi ile toplumsal hayatta bakımını ihmal etmeyen bireyler kozmetik harcamalarını artırdı. 2022’de 409,4 milyon dolara yükselen kozmetik ithalatı 2020-2022 periyodunda iki katına çıkarak, pandemi öncesi devirdeki sayıları da geçti. Kelam konusu eserlerin ithalatı bu yılın birinci 4 ayında ise yaklaşık 154 milyon dolar olarak gerçekleşti.

En çok para hoş kokmak için harcandı

Kozmetik eserleri ithalatında pandemi periyoduna nazaran en fazla artış yüzde 176,4 ile parfümlerde olurken, bunu yüzde 120,5 ile pudralar, yüzde 106,7 ile dudak makyaj materyalleri takip etti. Geçen yıl parfüm ithalatı 253 milyon dolar olurken, bu sayı 2019’da 210,5 milyon dolar, 2020’de 91,5 milyon dolar ve 2021’de 166 milyon dolar olarak kayıtlara geçmişti. En çok ithalat yapılan öteki kalemler ise 59,7 milyon dolarla göz makyaj gereçleri, 40,8 milyon dolarla deodorantlar oldu. Bayanların gündelik hayatta sıklıkla kullandığı göz makyaj materyalleri ithalatı ise salgın öncesi 51,8 milyon dolar düzeyinde seyrediyordu. Kovid-19 periyodunda 38,5 milyon dolarlara kadar gerileyen bu gereçlerin ithalatı, geçen yıl 60 milyon dolara yaklaşırken, bu yılın ocak-nisan periyodunda 21 milyon doları buldu.

Ruj 4 yılın tepesini gördü

Maske mecburiliği nedeniyle dudak makyaj gereçleri ithalatı da 2019’da 26,1 milyon dolar iken, 2020 ve 2021 devrinde 16 milyon dolar düzeylerine kadar geriledi. Geçen yıl 33,2 milyon dolarla son 4 yılın tepesini gören dudak gereçleri ithalatı bu yılın ocak-nisan periyodunda 14 milyon doları aştı. Pudra ve allık ithalatında ise 2020 yılında bir evvelki yıla nazaran neredeyse yarı yarıya azalış gerçekleşirken, bu eserlerin ithalatı geçen yıl prestijiyle toparlanarak sırasıyla 10,6 milyon dolar ve 5,5 milyon dolar düzeylerine ulaştı. Manikür ve pedikür gereçleri ithalatı da 2020-2021 devrinde 3 milyon dolara kadar gerilerken, 2022 yılında 6,5 milyon dolara çıktı. Bu yılın ocak-nisan devrinde de 1,1 milyon dolarlık ithalat gerçekleştirildi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir